torsdag 30 maj 2013

Lägret Dag 1

Ja så var det då dags då, äntligen! En hel helg med räddningskurs! Vi träffades på en ICA parkering i Sandarne i Söderhamns kommun. Därifrån drog vi i samlad tropp till stugan där vi skulle bo och utgå från i våra övningar.

Stugan

När vi anlände så fick vi order. Packa in allt ni behöver för helgen i stugan, sen existerar inte era bilar mer denna helg. Så skulle våra ryggsäckar vara packade och vi klara för avfärd 1200.
I med lite mat i magen då och packa ryggan. Min blev väl lite väl packad kan man tänka...........

Vi började dagens övningar med att lägga ett tassbandage på en baktass.. Det här var dessutom en tävling. Vilket bandage satt kvar längst? Då gäller det alltså att göra ett bra och hållbart tassbandage då!


Yris med SEGRANDE tassbandage!
Så drog vi iväg då. Solsken och värme. Både för och nackdel kan man säga.
Den första kartan visade vägen till det första "rasområdet". Väl framme där så fick vi en karta över området och instruktioner om var vi fick röra oss. KAOS!!! Herregud vilka amatörer vi är. Japp då kan det bara bli bättre då ;)
Jag och Yris sökte genom en del av området. Då vi var klara så var jag och min medhjälpare rätt säkra på att det var tomt där! Sen så var det nån annan som plötsligt sa att en annan hund visat intresse i vårt område. Då blev jag plötsligt osäker.......... Så vi skickade in en till hund där. Men han hittade inget heller. Vad lärde jag mig av det då? Jo lita på din hund hon kan detta med nosarbete!
Efter många turer och lite gnäll ;) så hittade vi till slut figgen och den fanns inte i "mitt" område. Efter det så behövdes vatten!

Törstig

Så fortsatte vi då till område nr 2. Där fanns 3 rasområden. Vilket gjorde att vi jobbade 2 och 2 i varje område. Efter mycket om och men hittade jag och min kompanjon vår figge. Yris hade ju verkligen visat intresse på rätt ställe men eftersom ordern var så att vi inte fick öppna eller gå in i byggnader så gjorde vi så. Figgen satt inne i en redskapsbod där Yris visat ett stort intresse men vi öppnade förstås inte dörren! Jaja men hon fick den till slut! Där hade vi ju också kunnat vara smartare.........
Alla figgarna hittades och vi samlades igen. Det gäller att hitta lite skugga emellanåt annars så blir både vi och hundarna helt slut!



Nytt område. Avsöktes av 2 hundar, inga figgar funna!

Tillbaka till baslägret!
Lite vila, tid för reflektion. Nyttigt!

Alla vilar nästan
Efter dagens vedermödor dags för lite trevligheter, gäster och grillning. Skönt att få en stunds återhämtning.
När vi käkat klart så fick vi veta att en "olycka" hade skett en bit från "baslägret". En man hade kört åt pipsvängen med sin fyrhjuling. Dags för oss att rycka in. Sjukvårdspatrullen med ambulanskvinnan som chef. Bra jobb av oss!
Sen in i stugan för lite återkoppling till dagens arbete. Nyttigt att få höra vad som var bra och vad vi kunnat göra bättre. Tror ni att det var klart med dagens arbete? Nej då.

Nattsök var nästa moment. Det har jag pysslat med några gånger tidigare och det är så skoj. Nu i försommaren så är det ju inte mycket till natt här i Hälsingland. Men under ett par timmar är det iaf lite skumt (mörkare) ute.
Två figgar utlagda. Den första tog hon direkt, där gjorde hon ett sånt jäkla bra jobb. Figge nr 2 var det lite svårare med. Där fick hon verkligen jobba. Upplevde nog att hon var lite försiktig i terrängen. Ett hygge med ganska så mycket ris. Kanske klokt för att inte göra sig illa. Men jag tycker nog att jag hade önska lite mera fart i  arbetet. Hon hittade ju figgen men det fanns en del att önska...........

Så då äntligen dags att sova efter att ha varit vaken och i farten 44 timmar. Fast det är en annan historia. Men jag har ju bevisat för mig själv att jag kan fungera trots att jag inte sovit nästan alls på 2 fucking jävla dygn. Skapligt nöjd!

Dag 2 kommer snart.............

Inga kommentarer: